25 készségfejlesztő játékötlet babával

25 készségfejlesztő játékötlet babával

 

A szakértők is egyetértenek abban, hogy a gyermek életében az első 3 év a legfontosabb. Ebben az időszakban megy át a gyermek a legnagyobb fejlődésen, tanulja meg a legtöbb dolgot saját testével és a környezetével kapcsolatban is.

Ahhoz, hogy későbbi problémákat előzzünk meg, szükséges, hogy odafigyeljünk a babával való játékos foglalkozásra. Legyünk tudatosak ezzel kapcsolatban. Nem a méregdrága játékok tömkelege a fontos, hiszen kifejezetten egyszerű ötletekkel is színessé tehetjük a baba mindennapjait, melyek játékosan, rejtett módon fejlesztik őt.

Nem értek egyet azzal sem, hogy túl sok ingerrel terheljük le a babánk idegrendszerét (pl. túl sok és hangos zene, folyamatos jövés-menés, vagy teljesen rendszertelen életvitel). Viszont kiemelten fontosnak tartom, hogy odafigyeljünk, és célzottan is foglalkozzunk a babával, hogy  értelmi és érzelmi, kommunikációs képességeinek, kognitív, megismerő képességeinek, érzékszerveinek, és mozgásának fejlődéséhez a megfelelő támogatást adjuk.

 

25 egyszerű, készségfejlesztő játékötlet babával

 

 

1. Színes kendők, sálak

Vásároljunk néhány szatén szalagot, vagy színes kendőt, és adjuk a baba kezébe, lengessük, énekeljünk hozzá. Amíg a baba nem tudja megfogni, lógassuk fel a kiságy vagy a játszószőnyeg fölé, a baba szívesen nézegeti, nyúl felé.

Énekeljük hozzá pl: „Ég a gyertya, ég, el ne aludjék! Aki lángot látni akar, mind leguggoljék.”

Amit fejleszt: látás, tapintás, finommtorika

 

2. Fellógatott játékok

Tegyünk színes, puha játékokat a kiságy fölé, vagy rögzítsük őket a babakocsiban. A baba kedvére nézegetheti, tapogathatja, vagy ha olyan a játék (pl. puha, címkés, fa, vagy szilikon) rágcsálhatja.

Amit fejleszt: látás, tapintás, finommotorika

 

3. Nevezzük meg a tárgyakat!

Egyszerűen vegyünk magunk elé egy adag játékot, vagy tegyük egy táskába/dobozba őket, és egyesével nevezzük meg, beszéljünk róla, hogy néz ki, milyen az a tárgy. A lakásban körbe sétálva is fontos, hogy megismehesse a baba a környezetében lévő tárgyakat, dolgokat.

Tipp: Babajelekkel is egészítsük ki azokat a tárgyakat, melyeknek ismerjük a jelét!

Amit fejleszt: figyelem, látás, hallás, értelmi képességek, beszéd

 

4. Buborékok a fürdőben

Igazán egyszerű, és élvezetes játék a babának buborékokat fújni. Ha nem tudunk a szabadban, a fürdőkádban ülve is jó móka a picinek.

Tipp: Mutassuk hozzá a buborék babajelét!

Amit fejleszt: látás, figyelem

 

5. Labda gurítás, dobás

Amíg a csecsemő nem tudja megfogni a tárgyakat, már akkor is guríthatunk neki labdát, vagy puha változatban ösztönözhetjük arra, érintse meg, próbálja megfogni.  Ha a baba már tud ülni, gurítsuk, dobjuk neki a labdát, kérve, hogy ő is próbálja meg. Vagy emeljük a levegőbe, és ejtsük le, hallgassuk meg, hogy koppan a talajon.

Tipp: Közben tanuljuk a labda babajelét!

Amit fejleszt: figyelem, látás, értelmi képességek, tapintás, finommorotika

 

6. Zenehallgatás

Mindenképp fontos, hogy a néhány hónapos babával még nem hallgassunk túl hangos zenét, és túl sokáig. A lágy, babazene vagy kedves dalocskák már korán megalapozzák a gyermek zenei nevelését. Kellemes közösen eltöltött idő, ami babát és szülőt is megnyugtat, a pici pedig ismerkedik a dallamokkal, ritmussal.

Tipp: Babajeleljünk mellé!

Amit fejleszt: hallás, ritmusérzék, érzelmek, mozgás

 

 

7. Ritmusos mondókázás

Kiemelten fontos a ritmusérzék fejlesztése, sok más képességgel, készséggel összefüggésben áll. Mondjunk a babának rövid, ritmikus mondókákat, akár mozdulatokkal kiegészítve. Igyekezzünk minden nap mondókázni.

Tipp: amihez tudunk, mutassunk babajeleket.

Pl. „Csipp, csepp, egy csepp, öt csepp, meg tíz, olvad a jégcsap, csepereg a víz.” – Ritmusra csapkodjuk a tenyerünkkel a talajt.

Amit fejleszt: hallás, értelmi és érzelmi képességek, kommunikáció, mozgás

 

8. Hangutánzás

Az állatok és a járművek a legegyszerűbb és élvezetesebb ennek gyakorlására, hiszen már a csecsemő is felfigyel, ha állathangokat, vagy egy mentő, tűzoltó szirénáját hallja. Utánozzuk a környezetünkben, vagy egy könyvben látott állatokat, illetve bármit, aminek van hangja. A baba élvezettel fogja hallgatni, és jobban figyel, mintha csak kimondunk egy szót.

Amit fejleszt: figyelem, hallás, beszéd

 

9. Babajelbeszéd

Játékos módon a nap legtöbb tevékenységénél kiegészíthetjük a beszédünket babajelekkel. Ettől a baba először (3-4 hónapos kortól) könnyebben megérti amit mondunk neki, majd az utánzás képességével (kb. 6-8 hónapos kortól) ő is tud majd kommunikálni velünk. Ezzel a babánk nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb lesz, kevesebbet fog sírni, mert tudja, hogy könnyen megérteti magát.

Amit fejleszt: látás, hallás, finommotorika, figyelem, beszéd, kommunikáció, érzelmek, értelmi képességek, értelmi és érzelmi intelligencia, kötődés

 

 

10. Ritmushangszerek, csörgő

Szerezzünk be néhány hangszert otthonra, amit a baba is tud majd próbálgatni, használni. Rumbatök, xilofon, csörgődob, stb, amik játékboltban kaphatók. Rövid, ritmusos mondókák mellé használjuk ezeket. A babák imádják, szórakozva fejlesztő.

Amit fejleszt: hallás, ritmusérzék, zenei képességek, kézügyesség, finommotorika

 

11. Lábason „zenélés”

Sok használati tárgyat találunk a lakásban, ami veszélytelen a baba számára, mégis akár hosszú ideig leköti a figyelmét. Egy lábas és egy fakanál kitűnő időtöltés lehet a picinek, míg mi tevékenykedünk a konyhában, de együtt is kipróbálhatjátok a babával.

Amit fejleszt: figyelem, hallás, látás, koncentráció, ritmusérzék, kézügyesség, finommotorika

 

 

12. Ölbéli játékok

Nem maradhat ki a baba életéből. Itt az éneklésen kívül egy nagyon fontos kapcsolódás az érintés, a ringatás, így pozitív iránya segítjük a baba idegrendszerének fejlődését, érzelmi képességeit támogatjuk, fejlesztjük érzelmi intelligenciáját, erősítjük az egészséges kötődés kialakulását, nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lesz a pici, hisz testileg kis tud kapcsolódni ezeknél a játékoknál.

Vegyük ölbe a babát, játsszunk lovagoltatókat, höcögtetőket

Példák: „Hóc, hóc, katona, ketten ülünk egy lóra, hárman meg a csikóra.”

„Poros úton kocsi zötyög, fa kereke gyorsan pörög. Sári néni vezeti, aki látja, neveti.”

Amit fejleszt: ritmusérzék, zenei nevelés, kötődés, értelmi és érzelmi intelligencia, beszédfejlődés

 

 

13. Állatsimogatás

Az állatokkal való közeli kapcsolat a gyermekekre rendkívül pozitív hatással van. Kutatások bizonyítják, hogy a háziállatok simogatása megnyugtatja az embert is. Ha van otthon kutya vagy cica, – biztonságos keretek közt – bátran simogassuk őt a pici gyermekünkkel közösen.

Amit fejleszt: érzelmek, tapintás, figyelem, társas kapcsolatok

 

14. Zörgő flakon

Időnként érdemes bevetni egy-egy házilag készült játékot is, ilyen az üres műanyag flakon, melybe tölthetünk rizst, babot, vagy magokat, a lényeg, hogy rázás közben adjon hangot. A baba szívesen foglalatoskodik majd vele.

Amit fejleszt: tapintás, hallás, ritmusérzék,

 

15. Ujjtornáztatók

Népszerű és a babák élvezik az ujjakkal való játékot. Finoman masszírozzuk végig az ujjacskákat, mialatt mondjuk a mondókát.

Példa: „Hüvelykujjam almafa,

mutatóujjam megrázta,

középső ujjam felszedte,

gyűrűsujjam hazavitte,

az a pici mind megette,

megfájdult a hasa tőle.”

Amit fejleszt: hallás, tapintás, érzelmek, kötődés, beszéd

 

16. Testrészek megnevezése

Minden baba örömmel mutatja – amikor már képes rá – mikor megkérdezzük, hol van a fejecskéje. Taníthatjuk játékos formában, mondókával kísérve. Közben mutassunk a testrészekre. Gyermekünk egy idő után örömmel mutatja velünk együtt.

Pl. „Itt a szemem, itt a szám, ez meg itt az orrocskám.

Jobbra, balra két karom, forgatom, ha akarom.”

Amit fejleszt: figyelem, látás, testkép, testhatárok, beszéd,

 

 

17. Étkezésnél az ételek tapintása, fogása

Tudtad, hogy az étkezés milyensége összefüggésben áll a baba beszédfejlődésével? Hiszen a szájban lévő és száj körüli izmok fejlettsége is befolyásolja, mikor és hogyan tanul beszélni a gyermek. Itt írtam róla korábban. (Ha nem ismered, nézz utána a BLW-nek, ami  falatkás, vagy darabos hozzátáplálást jelenti) Ezen kívül időnként hagyni kell a babát, hogy megtapogassa, akár trancsírozza az ételt, hiszen ez is egy megismerő folyamat része, ha hiszed, ha nem, ez is rengeteget fejleszt a gyermeken. Takarítást pedig néha be kell vállalni. 😉

Amit fejleszt: látás, tapintás, finommotorika, beszéd

 

 

18. Csendeskönyv, matatókönyv

A legmozgékonyabb babákat is leköti néhány percre, vagy akár többre is a puha anyagból, kézzel készült babakönyv. Interaktív, minden oldalon az ő érzékeire ható, tapogatható, matatható felfedezni valókkal. (pl hajtogatható részletek, gyöngyök, különböző anyagok, gombok) Sokáig hasznát vehetjük, akár az otthoni játéknál, utazás során, várakozás közben, vagy a babakocsiban.

Tipp: a közös játék során a mesélést babajelekkel is egészítsük ki. 

Amit fejleszt: figyelem, tapintás, látás, finommotorika, mozgás

 

19. Babamasszázs, babatorna

Ruhán keresztül, vagy fürdés után meleg környezetben akár natúr olajjal (pl. kókuszolaj) végig simogatjuk a babát, a pocakját, hátát, kezeit, lábait, és arcát is. Megnyugtatja a babát, erősíti a kötődést. Finoman, óvatosan megtornáztathatjuk a kezeket, lábakat. Halkan dúdoljunk, énekeljünk is hozzá.

Amit fejleszt: testkép, testhatárok, figyelem, érzelmek, mozgás

 

20. Játékok pakolása zsákból ki-be

Olyan korú babával élvezetes igazán, akik már tudnak ülni, fogni, és nyúlni a tárgyakért. Pakoljunk használati tárgyakat – amiket a baba ismer – egy nagyobb zsákba, és kérjük meg, hogy húzzon ki belőle. Figyeljük, hogy mennyire ismeri fel, esetleg tudja-e, hogy mire való. Majd mondjuk el, meséljünk a tárgyról.  A végén kérjük meg, hogy segítsen visszapakolni.

Tipp: mutassuk a tárgyak babajelét, amit ismerünk. 

Amit fejleszt: figyelem, tapintás, látás, hallás, beszéd, mozgás, finommotorika, szociális készségek

 

 

 

21. Könyvnézegetés

Ha a csecsemő szívesen fekszik hason, már elé tehetünk puha babakönyveket, hogy megtapintsa, nyúljon felé, akár ösztönözve ezzel később a kúszásra, mászásra. Az ülni tudó babákkal már nézegethetünk többféle könyvet, az egyszerű ábrásoktól keresztül a kemény lapos mesekönyvekig.

Amit fejleszt: figyelem, látás, tapintás, értelmi képességek, finommotorika

 

22. Történések elmesélése, nap elmesélése

A nap során tevékenységeink mellé meséljük el mindig, hogy mi történik, mit csinálunk. Ez fontos a babának, biztonságérzetet ad neki, könnyebben érti és megismeri a környezet történéseit, dolgait. Később pedig nagyon sokat fog segíteni az érzelmei kifejezésében, ha segítünk neki – amikor tudjuk – helyette elmondani a vele történt eseményeket, érzelmeket. (Pl. ha megütötte magát, az fáj, de ha anya megpuszilja, vagy bekenjük, hamar el fog múlni.)

Egyszerű, egyértelmű dolognak tűnik, mégis rendkívül sokat segít a megismerő folyamatokban, érzelmek feldolgozásában.

Tipp: este meséljük el, mik történtek aznap., az nyugodtabb alvást biztosíthat.

Amit fejleszt: figyelem, hallás, érzelmek, kötődés, beszéd

 

23. Hinta

Kézben, ölben, vagy egy egyszerű takaróban is hintáztathatjuk a babát.  Komplex módon ható, intenzíven fejlesztő tevékenység, mely hatással van az idegrendszerre, és még számos jótékony hatása ismert, terápiáknál is gyakran alkalmazzák. A ringatás pedig nyugtató hatással van a szervezetre.

Kísérjük dallal. Példa:

Bimm, bamm; bimm, bamm; bimm, bamm; hórukk! (Jobbra és balra hintáztatjuk a babát, a végén pedig jó magasra emeljük.)

Amit fejleszt: egyensúly, mozgás, izmok, értelmi képességek, finommotorika, beszéd, érzelmek,

 

24. A baba ismétlése

Az első időkben, amikor a csecsemő elkezd hangokat adni, gőgicsélni, még fordítottan tudjuk őt segíteni a fejlődésben. Nem ő utánoz minket, hanem mi őt! Kedvesen mondjuk utána az adott hangsorokat, „beszélgessünk” vele, így sikerélménye lesz már abban is, hogy kommunikálhat, másrészt pedig ebből a visszafelé utánzásból is nagyon sokat tanul a baba.

Amit fejleszt: látás, hallás, beszéd, figyelem

 

 

25. Tapsolós játék

6-8 hónapos kor felett a babák elkezdik az utánzást, legkorábban a tapsolós mondókákban van sikerélményük.

Példa: „Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet.

Sósat, sósat, jó ropogósat.

Aki vesz, annak lesz,

aki nem vesz éhes lesz.”

Amit fejleszt: hallás, szem-kéz koordináció, finommotorika, mozgás,

 

Összeállította: Nyéki Márta pedagógus, babajelbeszéd oktató

 

ISMERD MEG A BABAJELBESZÉD JÁTÉKOSAN SEGÍTŐ MÓDSZERÉT!

NYÉKI MÁRTA: BABAJELBESZÉD KÖNYV, ÉS TOVÁBBI OKTATÓ TERMÉKEK:

Kattints a képre!

Szólj hozzá!