Megkésett beszédfejlődés – így előzd meg!

Forog? Kúszik? Mászik? Ad hangot? Hogy sír? Miért sír? Miért nem sír? Gügyög? Nem mond még szótagokat? Megfelelő tempóban fejődik?

Ezernyi kérdés benned, mióta megszületett.

beszéd kialakulása egy rendkívül hosszú és összetett folyamat. Szoros összefüggésben van a mozgásfejlődéssel,  mozdulatokkal.

TÉVHIT!

Sokszor hallom anyukáktól, mikor azt mondják, az én fiam már 9 hónaposan járt, jó, hogy a beszéde később alakul ki. – Gondolva arra, hogy ha az egyikben “jobb” a gyerek, akkor a másikban megengedett, hogy “rosszabb”  legyen.

Ez valójában épp ellenkezőleg igaz. Az a gyermek, akinek rendezett a mozgása, jó mozgáskoordinációval rendelkezik, sokkal könnyebben és jobban halad a nyelvi fejlődésben, a beszéd elsajátításában is. Ennek az egyik  magyarázata, hogy a beszédhez is igen kifinomult és rendezett izommozgások szükségesek a szájban.

Igen, a nyelv kialakulása természetes folyamat. Azaz “magától” alakul.

DE! neked kell megteremteni babád számára a megfelelő környezetet, hátteret.

 

Ha ezekre odafigyelsz, aligha lesz esélye annak, hogy ne induljon megfelelően a beszéd:

 

(APROPÓ!

Vajon miért várjuk a beszédet, mint a messiást? Vajon miért nem használja ki sok anyuka eléggé az előtte lévő időt arra, hogy kommunikáljon gyermekével?

Rengeteg lehetőség van erre.

Én élveztem a beszéd előtti kommunikálást is, gond nélkül értettük egymást. Mert abban a szakaszban az a természetes. Csak sok figyelem kell hozzá.)

 

  • Kísérj beszéddel mindent! Meséld el, mi történik! Nem lehet elégszer hangsúlyozni. Gyermeked ebből tanulja, ismeri meg a világot, a szavak jelentését, az összefüggéseket, a nyelvet. Ha ez szegényes, nincs előtte a legfontosabb minta.

 

  • Kísérd beszéddel a tevékenységeket is. Életkornak megfelelően. De valójában a 2 hónaposnak is ugyanúgy elmesélhetsz bármit, egyszerűbben.  A babák sokkal többe értenek, mint gondolod. Néhány példa:

Öltözésnél: mondd el a ruhadarabok nevét, és hogy melyik kéz hova megy, mit teszel a fejére, a kezére a kesztyű, stb.

Étkezésnél: milyen étkezés van, honnan veszed el az ételeket, a tányérokat, mik vannak az asztalon, mivel eszünk, hogyan eszünk, stb.

Fürdésnél: milyen ruhadarabokat vesztek le, hova teszed ezeket, hol a víz, milyen, honnan jön, mivel fürdünk, stb.

Könyv nézegetésnél: hol a könyv, milyen könyv, az összes dolgot, amit láttok, el lehet mondani, sőt! a mese lényege, hogy ami nincs lerajzolva, azt is elmeséljük. Fantáziádra van bízva, mit hozol ki egy-egy kedves illusztrációból.

Lefekvésnél: Meséld el, miért alszunk, miért jó neki, mondj kellemes dolgokat az alvással kapcsolatban.

 

  • A szülő. Ha őszinte akarok lenni, minden a szülőn múlik. A beszédnél maradva: a gyermeknek kell egy megfelelő minta, hiszen ő utánozva tanul. Mindent. Amit hall, lát, azt tanulja meg. Beszélj hozzá helyesen, megfelelően artikulálva, szedd elő a passzív szókincsedet is! Beszélj hozzá minél színesebben, választékosabban. Ha te nem beszélsz sokat, és szépen, hogy várnád el a gyermekedtől? És ez születéstől kezdve fontos.

 

  • Figyelj a tevékenységek egyensúlyára. Legyenek mozgásos játékok is. Pl: takaróban hintázás, gurulás, piciknél néha egy kis kar-láb torna, egyensúlyfejlesztő játékok, legyen motivált a helyváltoztatásra.

 

  • Türelem a kommunikálásban! Megvárni a baba reakcióit, ehhez sok türelem kell. De megéri, hiszen ebből ő megtanulja, hogy érdemes kommunikálni. Motivált lesz a válaszra. Ezt színesítsd mimikáddal, kíváncsi tekintettel, és fejezd ki örömödet, ha babád reagál arra (akár babanyelven, akár kézmozdulattal), amit kérdeztél.

 

  • Szemkontaktus. Kommunikációnk alapeleme, szükséges, hogy jelen legyen a nyelv, a beszéd elsajátításának folyamatában.

 

  • Kevesebb technikai eszköz. Modern világunkban ki nem zárhatjuk őket, de főként a pici babáknál csökkenthetjük ezek jelenlétét. Mivel ezek az eszközök sajnos nem tanítanak kommunikálni. Nem reagálnak vissza arra, amit a baba “mond”, nem fejeznek ki érzelmeket. Az animációs figuráktól pedig nem lehetnek helyes minta a beszédre, hisz nincs megfelelő szájmozgás, mimika. Helyettesítsd, amikor csak lehet élőszóval, közös játékkal, énekléssel.

 

  • Ösztönzés mimikáddal, testbeszéddel. Ha beszédünket erőteljesebb mimikával, mozdulatokkal kísérjük, a baba könnyebben megérti a szavak, mondatok jelentését. Ez segíti a beszédértést, illetve a dolgok közti összefüggések könnyebb megértését.

 

  • Rengeteg mondóka, ölbeli játék, lovacskázás, mozgással kísért, “eljátszott”, elmutogatott énekek, dalok.  Rendkívül nagy szerepe van ezeknek a nyelv elsajátításában, könnyebben élik meg és megtanulják kifejezni érzelmeiket. Színes elemei ezek a fejlődésnek, játékosan tanítanak, ami a legkönnyebb módja annak, hogy a babádat támogasd a megfelelő fejlődésben.

 

 

Mikor kell szakemberhez fordulni

 

Nyilván akadhatnak olyan helyzetek, amikor elkerülhetetlen.

Lányoknál 2 év, fiúknál 2,5 év az az időpont, amikor érdemes tanácsot kérni hozzáértőtől, ha még egyáltalán nem beszél a gyerkőc. Több összetevőt kell vizsgálni ez esetben, nem lehet általánosítani. Épp ezért szükséges az egyéni tanácsadás.

 

LÉNYEGES TANÁCSOM: Ilyen esetben, (ha bizonytalan vagy, vagy a család nyomására felkeresel valakit) mindenképp kérj több helyről véleményt!

FONTOS!  Minden gyerek más. Tudjuk, hogy a nagykönyvben leírtakat ők nem ismerik. Az lenne az ideális, hogy te, mint szülő, aki ismered a gyermekedet, tudd megérezni, eldönteni, valójában van-e szükség segítségre, vagy csak a túlaggódás szól belőled.  Természetesen ha megnyugtatóbbnak érzed, keress fel szakembert. De semmiképp ne csak egy hozzáértő véleményét hallgasd meg.

Nyéki Márta

Szólj hozzá!