Forog? Kúszik? Mászik? Ad hangot? Hogy sír? Miért sír? Miért nem sír? Gügyög? Nem mond még szótagokat? Megfelelő tempóban fejődik?
Ezernyi kérdés benned, mióta megszületett.
A beszéd kialakulása egy rendkívül hosszú és összetett folyamat. Szoros összefüggésben van a mozgásfejlődéssel, mozdulatokkal.
TÉVHIT!
Sokszor hallom anyukáktól, mikor azt mondják, az én fiam már 9 hónaposan járt, jó, hogy a beszéde később alakul ki. – Gondolva arra, hogy ha az egyikben “jobb” a gyerek, akkor a másikban megengedett, hogy “rosszabb” legyen.
Ez valójában épp ellenkezőleg igaz. Az a gyermek, akinek rendezett a mozgása, jó mozgáskoordinációval rendelkezik, sokkal könnyebben és jobban halad a nyelvi fejlődésben, a beszéd elsajátításában is. Ennek az egyik magyarázata, hogy a beszédhez is igen kifinomult és rendezett izommozgások szükségesek a szájban.
Igen, a nyelv kialakulása természetes folyamat. Azaz “magától” alakul.
DE! neked kell megteremteni babád számára a megfelelő környezetet, hátteret.
(APROPÓ!
Vajon miért várjuk a beszédet, mint a messiást? Vajon miért nem használja ki sok anyuka eléggé az előtte lévő időt arra, hogy kommunikáljon gyermekével?
Rengeteg lehetőség van erre.
Én élveztem a beszéd előtti kommunikálást is, gond nélkül értettük egymást. Mert abban a szakaszban az a természetes. Csak sok figyelem kell hozzá.)
- Kísérj beszéddel mindent! Meséld el, mi történik! Nem lehet elégszer hangsúlyozni. Gyermeked ebből tanulja, ismeri meg a világot, a szavak jelentését, az összefüggéseket, a nyelvet. Ha ez szegényes, nincs előtte a legfontosabb minta.
- Kísérd beszéddel a tevékenységeket is. Életkornak megfelelően. De valójában a 2 hónaposnak is ugyanúgy elmesélhetsz bármit, egyszerűbben. A babák sokkal többe értenek, mint gondolod. Néhány példa:
Öltözésnél: mondd el a ruhadarabok nevét, és hogy melyik kéz hova megy, mit teszel a fejére, a kezére a kesztyű, stb.
Étkezésnél: milyen étkezés van, honnan veszed el az ételeket, a tányérokat, mik vannak az asztalon, mivel eszünk, hogyan eszünk, stb.
Fürdésnél: milyen ruhadarabokat vesztek le, hova teszed ezeket, hol a víz, milyen, honnan jön, mivel fürdünk, stb.
Könyv nézegetésnél: hol a könyv, milyen könyv, az összes dolgot, amit láttok, el lehet mondani, sőt! a mese lényege, hogy ami nincs lerajzolva, azt is elmeséljük. Fantáziádra van bízva, mit hozol ki egy-egy kedves illusztrációból.
Lefekvésnél: Meséld el, miért alszunk, miért jó neki, mondj kellemes dolgokat az alvással kapcsolatban.
- A szülő. Ha őszinte akarok lenni, minden a szülőn múlik. A beszédnél maradva: a gyermeknek kell egy megfelelő minta, hiszen ő utánozva tanul. Mindent. Amit hall, lát, azt tanulja meg. Beszélj hozzá helyesen, megfelelően artikulálva, szedd elő a passzív szókincsedet is! Beszélj hozzá minél színesebben, választékosabban. Ha te nem beszélsz sokat, és szépen, hogy várnád el a gyermekedtől? És ez születéstől kezdve fontos.
- Figyelj a tevékenységek egyensúlyára. Legyenek mozgásos játékok is. Pl: takaróban hintázás, gurulás, piciknél néha egy kis kar-láb torna, egyensúlyfejlesztő játékok, legyen motivált a helyváltoztatásra.
- Türelem a kommunikálásban! Megvárni a baba reakcióit, ehhez sok türelem kell. De megéri, hiszen ebből ő megtanulja, hogy érdemes kommunikálni. Motivált lesz a válaszra. Ezt színesítsd mimikáddal, kíváncsi tekintettel, és fejezd ki örömödet, ha babád reagál arra (akár babanyelven, akár kézmozdulattal), amit kérdeztél.
- Szemkontaktus. Kommunikációnk alapeleme, szükséges, hogy jelen legyen a nyelv, a beszéd elsajátításának folyamatában.
- Kevesebb technikai eszköz. Modern világunkban ki nem zárhatjuk őket, de főként a pici babáknál csökkenthetjük ezek jelenlétét. Mivel ezek az eszközök sajnos nem tanítanak kommunikálni. Nem reagálnak vissza arra, amit a baba “mond”, nem fejeznek ki érzelmeket. Az animációs figuráktól pedig nem lehetnek helyes minta a beszédre, hisz nincs megfelelő szájmozgás, mimika. Helyettesítsd, amikor csak lehet élőszóval, közös játékkal, énekléssel.
- Ösztönzés mimikáddal, testbeszéddel. Ha beszédünket erőteljesebb mimikával, mozdulatokkal kísérjük, a baba könnyebben megérti a szavak, mondatok jelentését. Ez segíti a beszédértést, illetve a dolgok közti összefüggések könnyebb megértését.
- Rengeteg mondóka, ölbeli játék, lovacskázás, mozgással kísért, “eljátszott”, elmutogatott énekek, dalok. Rendkívül nagy szerepe van ezeknek a nyelv elsajátításában, könnyebben élik meg és megtanulják kifejezni érzelmeiket. Színes elemei ezek a fejlődésnek, játékosan tanítanak, ami a legkönnyebb módja annak, hogy a babádat támogasd a megfelelő fejlődésben.
Nyilván akadhatnak olyan helyzetek, amikor elkerülhetetlen.
Lányoknál 2 év, fiúknál 2,5 év az az időpont, amikor érdemes tanácsot kérni hozzáértőtől, ha még egyáltalán nem beszél a gyerkőc. Több összetevőt kell vizsgálni ez esetben, nem lehet általánosítani. Épp ezért szükséges az egyéni tanácsadás.
LÉNYEGES TANÁCSOM: Ilyen esetben, (ha bizonytalan vagy, vagy a család nyomására felkeresel valakit) mindenképp kérj több helyről véleményt!
FONTOS! Minden gyerek más. Tudjuk, hogy a nagykönyvben leírtakat ők nem ismerik. Az lenne az ideális, hogy te, mint szülő, aki ismered a gyermekedet, tudd megérezni, eldönteni, valójában van-e szükség segítségre, vagy csak a túlaggódás szól belőled. Természetesen ha megnyugtatóbbnak érzed, keress fel szakembert. De semmiképp ne csak egy hozzáértő véleményét hallgasd meg.
Nyéki Márta