A beszéd előfutárai: beszédészlelés és beszédértés
A beszédfejlődés mindenhol központi téma 3 éves kor előtt, vagy míg nem kezd el érthetően beszélni a gyermek. Sokan kizárólag arra koncentrálnak, hogy mikor szólal már meg, mikor lesznek érthető szavai, mondatai.
A beszédfejlődés nem nézhető ennyire egyszerűen, hiszen sok más tényezővel összefügg, hogy a gyermek mikor, hogyan, milyen körülmények között fogja elsajátítani a beszédet.
A beszéd elsajátításához alapvetően 4 dolog szükséges
- ép beszédképző szervek
- ép hallás
- ép idegrendszer
- megfelelő környezet (ahol beszédet hall a gyermek)
Amennyiben ezek közül valamelyik sérül, vagy hiányzik, a beszéddel lehetnek problémák, előfordulhat, hogy nem alakul megfelelően.
A beszédfejlődés 3 nagy szakaszát különböztetjük meg
- beszédészlelés
- beszédértés
- beszédprodukció (maga a beszéd)
Az újszülött már a születés pillanatától képes a beszédfeldolgozásra, felismerésre, és a kommunikációra.
A beszédészlelés
A csecsemő már 3 napos korában felismeri édesanyja hangját, 2 hetes kora körül pedig meg tudja különböztetni a beszédhangokat más zajoktól. (pl. autó, kutyaugatás)
A beszédértés
A beszédértés a beszédfejlődés nagyon fontos (ha nem a legfontosabb) szakasza, ez alapozza meg a beszéd milyenségét, helyességét, vagy esetleges későbbi beszéddel kapcsolatos problémákat, beszédhibákat.
Azt várjuk, hogy a baba beszéljen, szavakat mondjon, utánozzon minket. Természetesen nem várhatjuk ezt ölbe tett kézzel. A csecsemőnek a beszédre meg kell érnie, és megfelelő mintát kell hogy kapjon, valamint minél több segítő hatással kell találkoznia a környezetében. (sok, és helyes beszéd, artikuláció; megfelelő érzelmi kapcsolat a szülőkkel, környezettel; értő figyelem, visszajelzés; anyanyelvi fejlődést segítő környezet – mondókák, éneklés, dalok; gesztusok, testbeszéd)
A beszédértést és a kifejezést hatékonyan támogathatjuk mozgásos tevékenységekkel.
A mozgás a beszéd alapja.
A mondókák, énekek, versek, és beszédünk gesztusokkal történő elsajátítása a még nem beszélő gyermeknek is megadja azt az örömet, hogy kifejezheti magát, és sikerélményt, hogy megértik őt. A mozgással kísért beszéd támogatja a beszédértést, fejleszti a kommunikációt segítő gesztusok kialakulását és javítja gyermek figyelmét, verbális emlékezetét, fejleszti mozgáskoordinációját.
Babajelek
A babajelekkel gazdagabbá tehetjük azt az időszakot, míg a gyermekünk nem beszél. Ha beszédünket babajelekkel kísérjük, azzal segítjük megérteni a környezet dolgait a baba számára. Az utánzással megtanult babajelek pedig színesítik a kifejezőképességét.
Legkedveltebb játékos módja, ha a mondókák, dalok, éneklés mellé mutatjuk a jeleket.
A baba megtanulja magát egyszerűbben, hatékonyabban kifejezni, mint a sírás. Közös sikerélmény a babának, és édesanyának, hogy könnyebben megérthetik egymást. Mindezzel – a fentiek tükrében – kiválóan támogatjuk a baba beszéd- és kifejezőképességét, kommunikációját, nyelvi készségeit, figyelmét, gondolkodását. A baba nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lesz.
Hogyan hat az evés a beszédfejlődésre? Olvasd el!
Hogyan eszik a babám? Így hat az evés a beszédfejlődésre
Nyéki Márta
pedagógus, babajelbeszéd oktató