Hogyan és mikor énekeljek, mondókázzak babámmal – beszéd és figyelemfejlesztés

Mondókázás, éneklés, játék a babával – beszéd és figyelemfejlesztés a mindennapokban – 1 éves kor alatti gyermekek

 

Szeretnél odafigyelni babádra, hisz fontos a fejlődése, de valahogy nem találod, hová lehetne beilleszteni ezeket a „mondókázós” foglalatosságokat  a babával? Enélkül is szalad a ház, van minden más játék, és eltelik a nap. Úgy érzed, hogy nincs rá plusz időd? 

 

Van, akinek ösztönösen jön, másnak kevésbé, és jól jöhet a segítség – mikor, milyen helyzetekben érdemes a babával mondókázni, énekelni, dalolni, mit és hogyan?

 

 

Miképp érdemes foglalkozni  a csecsemővel, annak érdekében, hogy optimálisan fejlődjön a beszéde és a figyelme, megfelelő mintát kapjon a beszéd-, érzelmi és értelmi fejlődés terén, de neked se legyen terhes a dolog?

Ráadásul mindez szinte észrevétlenül beépüljön a napjaitokba, így játékosan, természetes  módon, észrevétlenül fejlesztve a babádat?

Elegendő néhány apróságra odafigyelni, és automatikussá válhat az efféle tudatos foglalkozás a picivel.

 

A beszéd alakulásának egyik alappillére a megfelelő nyelvi környezet, a minta, melyből a gyermek észrevétlenül sajátítja el az anyanyelvét. Fontos tudnod, hogy kis odafigyeléssel szinte biztosra mehetsz a beszéd megfelelő alakulását illetően! 

 

A beszéd, a nyelv elsajátításához szükséges a figyelem is, hogy a baba képes legyen összpontosítani 1-1 dologra, hiszen valamit megérteni, megtanulni csak így lehet. Ahhoz, hogy jó legyen a beszédértés, a figyelmet fejlesztő játékok és tevékenységek is legyenek részei a mindennapoknak, már csecsemő kortól.

A legtöbbet azzal tehetünk ennek érdekében, ha kellő figyelmet szentelünk gyermekünk jelzéseire, és elegendő időt töltünk azzal, ami a legfontosabb egy pici életében, rá figyelve foglalkozunk vele, énekelünk, dúdolunk, testi kontaktust teremtünk, ringatjuk, hintáztatjuk, lovacskázunk, puszilgatjuk, simogatjuk, dögönyözzük. Ettől fog természetes módon fejlődni minden szükséges területen.

 

Plusz tanács, hogy a lehető legtöbbször iktassuk ki a háttérzajokat pl. TV, rádió. Főként, amikor szeretnénk babánk érdeklődését felkelteni, hiszen ezek nagyon zavaró tényezők, elvonják a gyermek figyelmét, nehezebben fog menni az összpontosítás.

 

 

 

Na de hogyan, mikor tedd ezt úgy, hogy legideálisabban hasson gyermeked képességeire?

 

Íme, néhány pofonegyszerű tipp, amiket azonnal tudsz használni: 

 

Hogyan? 

  • beszélj hozzá sokat, úgy, hogy megvan a szemkontaktus, lássa, hogy vele kommunikálsz
  • beszélj hozzá rövid, egyszerű mondatokkal
  • amikor hozzá szólsz, lassabban beszélj, mint általában, kicsit jobban artikulálva
  • ismételd el sokszor a szavakat, hangokat, mondatokat

 

 

Mit? 

  • meséld el, hogy mit láttok. Ha valamire ránéz, érdeklődik, mesélj róla! (pl. milyen a formája, ilyen színű, milyen hangot ad ki, stb.)
  • nézzetek meg egy könyvet, és mesélj a képekről hasonlóképpen. (legjobbak 1 éves kor alatt az egyszerű grafikájú képes könyvek, babaszótárak, nagy ábrákkal)
  • a legegyszerűbb mondókák is tökéletesen kifejtik a hatásukat! Ha csak néhányat tanulsz meg, és azokat váltogatod, az is elegendő, de nyilván minél színesebb a paletta, annál jobb!
  • rövid mondókákat, énekeket, akár olyanokat, amiket neked énekeltek gyerekkorodban, vagy az oviból emlékszel rá
  • ritmusos játékokat, lovacskázzatok egyet, mikor ölbe veszed, hintáztasd meg, ölelgesd, dögönyözd, puszilgasd a gondozási tevékenységek során – közben dúdolj, énekelj!

 

 

Helyzetek, amikor énekelhetünk, mondókázhatunk 

  • ébredéskor – ha jókedvűen ébredt, máris remek alkalom egy kis mókára Pl. Pál, Kata, Péter c. ének
  • amikor kézbe veszed, és átteszed egy másik helyre, pl. a játszószőnyegről a pelenkázóra, repülőzhettek vagy bármilyen egyszerű mondókát elmondhatsz
  • pelenkázás, öltözés közben – puszilgasd meg a talpát, pocakját, meséld el, mi történik vele -igen, minden alkalommal el lehet mesélni, az ismétlés fontos.
  • fürdés alkalmával – előtte, utána is kialakíthatsz egy rutint, melyhez akár elég 1 kis dalocska, amit minden alkalommal énekelsz neki.
  • étkezésnél – kérdezz tőle (Kérsz almát? Anya készít neked finom almát, amit megehetsz! Megkóstolod? Jajj, de finom!) magyarázz, milyen az alma, mivel eszünk, ha végeztetek mutasd is neki. Ha még nem beszél, a babajelekkel könnyebben megérti, amit mondasz neki. Pl. ha végeztünk az ebéddel, mondd, hogy végeztünk, elfogyott! és tárd szét a karjaidat, mindig ugyanazt a mozdulatot használva, amit hamar megtanul majd a babád is!
  • hintáztasd meg egy takaróban, vagy csak a kezedben párszor, és énekeld el a „Hinta, palinta…” kezdetű dalt. Imádni fogja!
  • nézzétek meg a cicát, kutyát, – háziállatot, mesélj róla neki, ha van kedvence, sokszor játsszatok vele, mondd el neki, hogy milyen hangja van, milyen színű, mit csinál, hogy hívják, stb.

 

Ezen kívül próbálj picit ösztönösen figyelni gyermekedre, és megtalálni azokat a tevékenységeket, mozzanatokat, tárgyakat, dolgokat, játékokat, melyek kiemelkedően felkeltik a figyelmét. Ezekkel érdemes minden nap egy pici időt szánni (csak percekről van szó), hiszen az ismétlés, és az, hogy újra és újra megért valamit, sikerélmény számára, amikor még nem tud hatékonyan kommunikálni feléd.

 

Ha a mondataid, szavaid és énekek mellé babajeleket is használsz, sokkal hamarabb ért meg dolgokat, összefüggéseket, és rövid időn belül visszafelé is működni fog a hatékony kommunikáció, hiszen ha még szavakkal nem tud megnyilvánulni, lesz egy eszköz a kezében, amivel igen. (Babajelekkel akár 1 évvel a beszéd előtt tud neked jelezni gyermeked arról, mik az igényei, mire gondol, mit lát, mit szeretne.) 

 

Rengeteg mondókás cikket, gyűjteményt találsz az oldalunkon, íme alább a legaktuálisabbak, karácsony közeledtével

 

33 téli, ünnepi mondóka és vers 

Mikulásos mondókák 

Ritmusos mondókák hóemberről, hóról 

25 készségfejlesztő játékötlet babával 

 

Szólj hozzá!